Friday 18 January 2013

Resdung



Resdung mungkin menjadi antara penyakit yang popular di negara ini lantaran kaedah rawatannya tidak saja tertumpu di hospital atau pusat perubatan tetapi turut memenuhi kaki lima dan pasar.
Ramai mendakwa mampu mengubati penyakit itu malah menggunakan pelbagai kaedah rawatan yang menghasilkan pelbagai `punca' penyakit itu daripada lendir sehinggalah ulat seumpama hampas kelapa yang keluar daripada pipi pesakit. Tidak ketinggalan juga laporan mengatakan bahawa kaedah digunakan hanyalah penipuan. Mengikut doctor tiada kaitan antara ulat yang terhasil di bahagian muka dengan penyakit resdung atau disebut `sinusitis' dalam istilah perubatan malah penyakit itu juga tidak memberi kesan terhadap kulit seperti berlakunya jerawat.

Apa itu Resdung?
Resdung atau sinusitis adalah masalah kesihatan yang berlaku pada rongga sinus yang terletak di tengkorak manakala jerawat adalah masalah kesihatan membabitkan kulit.
Sinus adalah rongga yang dipenuhi udara atau kaviti yang terletak di antara tulang muka yang mengelilingi hidung. Ia dibahagikan kepada empat bahagian iaitu Frontal, Sphenoidal, Ethmoid dan Maxillary.


Apabila membran mukos mendapat jangkitan daripada bakteria, virus atau kulat, ia menjadi bengkak seterusnya menghalang pengaliran mukos atau lendir daripada sinus ke dalam hidung dan tekak yang akhirnya mengakibatkan tekanan dan keradangan dalam rongga sinus.
Apabila seseorang mengalami alahan, lapisan yang bertindak sebagai penapis udara di dalam hidung akan membengkak dan menyebabkan pergerakan udara serta pengeluaran cecair tidak berlaku secara normal.

Rongga sinus yang tersumbat berisiko mendatangkan masalah kesihatan kerana bakteria dan kulat mudah membiak di dalamnya serta menghasilkan nanah. Jika jangkitan dibiarkan berlarutan, nanah boleh merebak ke mata sehingga mengakibatkan buta selain merebak ke otak.

Sehubungan itu, seseorang yang menghidapi selesema tetapi tidak sembuh selepas seminggu, mereka mungkin menghidap sinusitis dan perlu mendapatkan rawatan segera.
Rawatan awal iaitu kurang empat minggu, mungkin boleh diubati menggunakan ubat dan antibiotik tetapi jika kronik atau berlarutan melebihi lapan minggu, ia memerlukan pembedahan.

Sinusitis tidak berjangkit kepada orang lain melalui bersin serta tidak diwarisi daripada ayah atau ibu kepada anak. Bagaimanapun, masalah alahan atau asma boleh diwarisi secara genetik dan membawa kepada resdung apabila ia tidak dirawat dengan betul.

Essence Sebum Gel mampu memberi rawatan jangkamasa panjang secara tak lansung. 

Diformulakan dengan bahan utama bersama Witch Hazel & Wild Pansy ia mampu merawat resdung sambil penggunaan merawat jerawat.
Kesan penyembuhan yang mungkin akan dialami ketika mula-mula menggunakan produk ini iaitu:
  1. Pedih ~ Fasa membunuh bakteria.
  2. Gatal ~ Fasa merawat resdung
  3. Berangin ~ Fasa penyembuhan
Cara Pemakaian
Gunakan selepas Refreshing Hydrating Lotion. Hanya perlu letak pada kawasan yang bermasalah seperti jerawat, white head, black head, kawasan berminyak dan pada kulit yang mempunyai liang pori-pori terbuka seperti di hidung, pipi, dagu dan dahi (T-Zone).

Fakta
Simptom sinusitis
  • Rasa sakit di sekitar pipi dan bahagian atas gigi yang biasanya disebabkan jangkitan pada Maxillary sinus.
  • Sakit di bahagian dahi, di atas kening yang berkemungkinan disebabkan jangkitan dan keradangan di bahagian frontal sinus.
  • Sakit di bahagian belakang mata, di atas kepala yang disebabkan jangkitan pada bahagian Sphenoid sinus.
  • Sakit di sekitar atau belakang mata disebabkan jangkitan pada bahagian Ethmoid sinus.
  • Rasa sakit dan tekanan pada bahagian muka diikuti dengan keadaan hidung yang sentiasa berair adalah simptom paling utama bagi penyakit sinusitis.
  • Pening kepala.
  • Hidung tersumbat.
  • Banyak lendir dalam hidung dan tekak yang berwarna kuning pekat atau kehijauan.
  • Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang.
  • Demam atau rasa tidak sedap badan.
  • Berlaku gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung dan sebagainya.
  • Kurang deria rasa atau bau.
  • Kelesuan.

Testimoni seorang pengidap resdung sejak kecil.

Ahmad Zulfaisal 29 thn 


Resdung adalah musuh utama saya. Saya rimas dan gatal gatal dibahagian muka. Setiap pagi selepas mandi saya selsema dan bersin berpuluh kali. Try pakai Sebum Gel selepas 7 hari mukos (kahak) keluar dengan sendirinya. Kini saya lega tanpa perlu jumpa doctor untuk dapatkan rawatan kritikal.


Dapatkan segera...

1 comment:

  1. Sebum gel dr Zarraz Paramedical betul2 berkesan utk merawat resdung serta dpt membantu menghilangkankan jerawat di muka serta belakang badan.Kombinasi firming cleanser,sebum dan spf50 amat sesuai dgn kulit wajah saya yg tak sekata.

    ReplyDelete